Két év alatt közel háromszáz burkolatlan budapesti útszakasz felújítására biztosít vissza nem térítendő pénzügyi forrást önkormányzatok számára a kormány. A kétszázadik elkészült projekt a hegyvidéki Gyógyfű utca, melyet Pokorni Zoltán polgármester, Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, valamint Szatmáry Kristóf Budapesti Útépítési Program koordinálásáért felelős miniszteri biztos közösen adott át a forgalomnak.
A Budapest Útépítési Program az önkormányzati tulajdonú, illetve kezelésű szilárd burkolat nélküli közutak burkolásának elősegítésére jött létre. Hegyvidék tavaly nyújtott be pályázatot a Gyógyfű utca 157 méteres szakaszának felújítására, ami összesen 823 négyzetméter felületet jelent. A beruházás megvalósításához szükséges több mint 40 százalékos önrészt az önkormányzat saját forrásaiból biztosította.
Nem volt egyszerű a kivitelezés, a páratlan oldalon három ingatlan kerítését közel fél méterrel a valós ingatlanhatár irányába vissza kellett tolni. E mellett közműépítésre is szükség volt a Roskovics utcáig. Elbontották a meglévő döntött szegélyt és a járdát, valamint felszedték a murvaburkolatot, így lehetett kiépíteni a páros oldalon az új járdát, a szegélyeket és a rendkívül attraktív, egyben praktikus betonkőburkolatot.
Utóbbiról Pokorni Zoltán elmondta, hogy nem „úri huncutságról” van szó, hanem egy kényszerű megoldásról. Az utca elhelyezkedése miatt nem megoldható a hagyományos vízelvezetés, ezért az út alatt kell "elszikkasztani" az esővizet. Ezzel elkerülhető, hogy a csapadék az úttestről a szomszédos magántelkekre folyjon, ez az aszfaltburkolat esetén minden bizonnyal megtörtént volna. A polgármester emlékeztetett az utóbbi években nem egyszer tapasztalt özönvízszerű esőzésekre, ilyenkor például a János kórháznál a túlterheltség okán a víz egyszerűen felemeli a csatornafedeleket. Pokorni Zoltán méltatta a programot, kijelentette, hogy nagyszerű az ötlet, de még örömtelibb, hogy az elképzeléseket tettek is követték. Az önkormányzat idén a Lóránt közzel és az Ibolya ösvény rendbetételére pályázott, és nyert el támogatást, jövőre pedig további utcákat is szeretnének bevonni a programba.
A kormány 20 milliárd forinttal járul hozzá a fővárosi földutak burkolásához, ezek egyébként a teljes úthálózat 5 százalékát teszik ki – hívta fel a figyelmet Fürjes Balázs. Elmondta, hogy egy rendkívül fontos feladatról van szó, hiszen nemcsak a belvárost kell fejleszteni, Budapest valamennyi városrésze egyenlő. Az első évben tizenhárom, a másodikban hét kerület jutott támogatásokhoz, köztük volt a Hegyvidék, amellyel korántsem újkeletű a kormányzat együtt munkálkodása.
Korábban kiterjedt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem campusának felépítésére, a Normafa megújítására, és ilyen program lehet a Fogaskerekű tervezett felújítása, meghosszabbítása uniós forrásból.
Szatmáry Kristóf, a Budapesti Útépítési Program koordinálásáért felelős miniszteri biztos emlékeztetett, hogy a program a fővárosi Fidesz, és Budapest fideszes polgármestereinek kezdeményezésére 2018-ban indult. Méghozzá igen sikeresen, ugyanis minden évben elfogyott a rendelkezésre álló keretösszeg. A kormányzati társfinanszírozásnak köszönhetően 2019-2020-ban közel 300, összesen 60 kilométer hosszú útszakasz kaphat szilárd burkolatot. És ez még korántsem jelenti azt, hogy ezzel lezárul egy fejezet, mert a tervek szerint a jövő évben is folytatódhatnak a felújítások. A cél az, hogy 4-5 év alatt eltűnjenek Budapestről a földutak.