2017 ● 10 ● 20
Tizenhetedik éve annak, hogy megrendezésre kerül a Budai Oktatási Napok hagyományos őszi rendezvénysorozata. Az idei, MOMkult-ban tartott program is bővelkedett az érdekes témákban, többek között azt körbejárva, hogy milyen szinten fontos a humor a gyermekek nevelésében.
A szervezők folytatva a megkezdett hagyományokat, az idei évben is olyan programsorozatot állítottak össze, amelybe bevonták a Hegyvidéki Önkormányzat által fenntartott hegyvidéki óvodákon és az Önkormányzattal szoros együttműködésben álló, a kerületben működő iskolákon túl a XII. kerületi pedagógiai szakszolgálatot is. A plenáris programra meghívták egy a köznevelés területén működő kiadót, valamint az érintett korosztályok számára fejlesztő kiadványokat, játékokat forgalmazó céget is.
„A tizenhét év az sok. Tizenhetedik éve létezik ez a rendezvénysorozat, ami azt jelenti, hogy sikeres és szükséges találkozásról van szó. Nagyon tetszik az idei konferencia címe, a >>Humor és játék a köznevelési intézményekben<<, mert tényleg két fontos elemről van szó” – kezdte köszöntőbeszédét Pokorni Zoltán a rendezvény plenáris ülésén.
A Hegyvidék polgármestere szerint mindig nagy a kísértés arra, hogy már az óvodában tanítsuk, okítsuk a gyerekeket. Őt is sokan megkeresik többféle ötlettel, hogy mi mindent lehetne bevinni az óvodai nevelésbe - legyen szó sakkról vagy közlekedési ismeretekről -, és ezekben a felvetésekben mindig van egy kis igazság. Mégis arra kéri a neveléskutatókat és szakembereket, hogy álljanak ellen annak, hogy ezek az új ötletek, amelyek főként a kor szelleme, azaz üzleti verseny alapon jelentkeznek, betüremkedjenek az kicsik nevelésébe. „Óvjuk és hagyjuk meg azt az időt a gyerekeknek, amikor szabadon játszhatnak. Hagyjunk nekik szabad időt arra, hogy elgondolkodhassanak a világból összeszedett tapasztalataikon, és leülepedhessenek a benyomásaik. Ne akarjuk képzéssel lefedni a szabad idejüket” – tette hozzá a polgármester.
Nagy sikere volt a plenáris ülés két előadásának. Dr. Pap János tudományos főmunkatárs a „Humor a nevelésben” című előadásában arra mutatott rá, hogy a humor elsősorban tanulás eredménye. Mesélt arról is, hogy hány fajta humor és humorizáló ember létezik, s hogy a születéstől fogva hogyan fejlődik ki a gyerekekben a humor megértése, a csecsemő első mosolyától egészen az „aranykorig”, a kiskamaszok „beszólásáig”.
Dr. Arató Ferenc, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, kutató-fejlesztő „Lapot érünk” című előadásában arról szólt a jelenlévőknek, hogy a játékalapú eszközök vizsgálata szerint hatékonyabb, eredményesebb és méltányosabb lehet a matek tanítás-tanulás.
A kétnapos pedagógiai programsorozat évről évre kiváló lehetőség a kerület pedagógusai, vezetői és a kiadó között a szakmai eszmecserére, és jó alkalmat nyújt betekinteni az adott intézmények mindennapos szakmai programjába, a fejlesztő nevelés által kínált új lehetőségekbe.
Nyomtatás