„A szakkollégiumok harmincadik nyári találkozóján a magyar társadalom aktuális problémáit vitattuk meg – kezdte Chornitzer Anna, a diákok képviseletében. – Kiemelt téma volt a közoktatás; azt olvastuk a PISA-felmérésben, hogy a magyar közoktatásban tanuló diákok teljesítménye romlik. Mit gondol ezekről az adatokról?” – hangzott a kérdés a polgármesterhez.
„Diákjaink teljesítményében nyolc éven át tartó felívelés után, 2006 és 2010 között érzékelhető némi teljesítménycsökkenés – válaszolta Pokorni Zoltán. – A pluszenergiát az 1996-ban elinduló pedagógus-továbbképzés hozta a rendszerbe, sok korszerű pedagógiai módszert meghonosítva hazánkban. Ez a továbbképzési rendszer, anyagi erők hiányában, négy-öt éve visszaszorult.” A beszélgetés során előadó és a hallgatóság egyetértett abban, hogy az oktatási rendszer funkciója nemcsak a tanulók tudásbeli teljesítményének emelése, de egyúttal a hozott társadalmi különbségek csökkentése is. Ennek kulcskérdése a tanárok szakmai minősége, motiváló személyisége.
A polgármester pozitív példa után kutatott: „Finnországban a tehetséges tanulók körében az építészet után a második legvonzóbb pálya a pedagógusé. A kereset valamivel az értelmiségi átlagbér felett van, és az egységes kerettanterven belüli döntési szabadság autonóm, alkotó munkára ad lehetőséget.” A jó hangulatú, kötetlen beszélgetés mintegy két órán át tartott a teljesen megtelt előadóteremben.