Több ponton egyetért a köznevelési törvény koncepciójában leírtakkal Pokorni Zoltán, ám egyes részleteken változtatna. Az oktatási és tudományos bizottság elnöke az MTI-nek adott interjújában elmondta, bár az új törvényhez kapcsolódó részleteket még nem látják, a koncepció alapján az, hogy a kisebb településeken állami fenntartásba kerülnének az iskolák, a nagyobb települések pedig visszavennék a fenntartói jogokat, nem zárja ki a lehetőségét, hogy „értelmes megoldás” szülessen. Szerinte szétaprózott az intézményfenntartásra jogosultak köre, így változásra szükség van. – Ugyanakkor nem szabad átesni a ló másik oldalára, hogy mindent az állam lásson el. Indokolt a pedagógusbérek központi finanszírozása is – tette hozzá. Pokorni Zoltán úgy látja, a jó életpályamodell a több és jó minőségű munkát honorálja, azt finanszírozza, ha valaki túlmunkát végez, és nem az eltelt időt, valamint különbséget tesz a jól és a kevésbé jól dolgozó pedagógus között. A bizottság elnöke már a tanárképzés elején kiemelt ösztöndíjat biztosítana a legjobbaknak, nem csak a képzés végén adna ilyen juttatást.
A politikus örömmel látja a koncepcióban több korábbi felvetésüket. Ezek között említette a korai óvodáztatást. A most ötéves kortól kötelező óvodáztatást ugyanakkor négyéves korra szállítaná le és nem háromra, mint ahogy az a koncepcióban szerepel. Négyéves kor előtt csak a hátrányos helyzetű családokat motiválná anyagi támogatással az óvodáztatás megkezdésére. – Ezzel kapcsolatban módosító indítványt terjesztünk be – tette hozzá.
Pozitívumként értékelte az egész napos iskola megjelenését a javaslatban, annak ugyanis esélykiegyenlítő és esélyteremtő szerepe van. Mégis azt tartaná jónak, ha nem kötelezően rendelnék el, hanem pénzügyileg motiválnák és szakmailag felkészítenék az intézményeket erre. A politikus szerint felső tagozaton is lehetőségként kellene megjeleníteni az egész napos iskolát. A volt oktatási miniszter az emelt szintű érettségi kötelezővé tétele kapcsán elmondta, a felsőoktatásba a bemeneti követelményeket növelni kell, de úgy, hogy a középiskolák fel tudják készíteni a diákokat. Olyan követelmények megszabását, amelyek csak szűkítik a felsőoktatásba való belépést nyelvtudás vagy pontszám terén, nem tartja megfelelőnek.
mno.hu